De juiste online winkel voor jou 

Steeds meer mensen winkelen online.
Of het nu je boodschappen zijn, je kleding of apparatuur, eigenlijk kun je alles wat je in een fysieke winkel koopt ook online krijgen.
En online winkelen heeft natuurlijk zijn voordelen, omdat het veel gemakkelijker is.
Er komen geen wachtrijen, geen openingstijden, geen regenbuien en geen parkeerplaatsen aan te pas.
Toch is het niet verstandig om zomaar aan te nemen dat iedere webwinkel tegenwoordig veilig is.
Uiteraard zijn er altijd nog winkels waarbij je kunt worden opgelicht of waar je betaalgegevens kunnen worden gestolen.
Controleer daarom altijd een aantal gegevens voordat je met een winkel in zee gaat. 

 

De retourvoorwaarden 

De meeste online winkels kennen hun beperkingen en weten dat mensen het toch moeilijk vinden iets te kopen dat ze niet in handen hebben gehad.
Daarom bieden ze meestal erg goede retourvoorwaarden aan en dit is ook belangrijk.
Het kan altijd zijn dat het product onderweg beschadigd is of dat het simpelweg tegenvalt. Kijk daarom altijd of je het gemakkelijk terug kunt sturen en hoe je dan je geld terugkrijgt. 

 

De klantenreviews 

Lees ook altijd even door wat je voorgangers over de winkel te zeggen hebben.
Je leert dan veel over de kwaliteit van bijvoorbeeld de klantenservice of de producten.
Ook kun je dan zien wat de algemene mening is van de klanten die je voorgingen.
De beste manier om de integriteit van een webwinkel te leren kennen is door te lezen hoe ze reageren op de reviews.
Met name de reacties op de negatieve ervaringen kan je veel vertellen over hoe serieus een winkel deze neemt en hoe ze probeert op te lossen. 

 

De keurmerken 

Wil je een waterdicht bewijs van de kwaliteit van een webwinkel, dan kies je er een die een keurmerk heeft ontvangen.
In Nederland zijn dit het Webshop Keurmerk, het Qshops Keurmerk of het Thuiswinkel Waarborg.
Deze keurmerken krijgen ze niet zomaar en hiervoor moeten ze aan een aantal voorwaarden voldoen.
Daarnaast ontvang je als klant bepaalde voordelen wanneer je bij een webwinkel met een keurmerk gaat winkelen.
Zo moeten ze je minimaal 14 dagen bedenktijd geven, moeten ze transparant zijn over wat ze doen met jouw persoonlijke gegevens en is er een onafhankelijke geschillencommissie die je kunt inschakelen als er toch een misverstand ontstaat tussen jullie twee.